↑ Terug naar (Les)materialen

Gespreksmateriaal

downloads:

Gespreksmateriaal – Hetty Pullen-Muis – Hoe voer je een goed gesprek over homoseksualiteit?

Het valt veel gemeenten niet gemakkelijk om het gesprek over homoseksualiteit op een goede manier te voeren; het is vaak onwennig en het gaat vaak onhandig. Hetty Pullen-Muis van het Praktijkcentrum voor de kerken geeft een reeks adviezen en tips over hoe die gesprekken wel goed kunnen gaan: in de kerkenraad, de gemeente, het pastoraat en de jongerengroep. Uitgangspunt wat haar betreft: ‘Het is van belang om los te komen van de standpunten en samen te zoeken naar een goede gesprekshouding en een echte ontmoeting met elkaar’. Met verwijzingen naar gespreksmethoden en -materiaal.

Gespreksmateriaal – Handreiking voor gesprek met homoseksuele jongeren

Onder de titel ‘Handreiking voor gesprek met homoseksuele jongeren’ heeft de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) in de PKN een notitie gemaakt met bezinningsvragen over het gesprek in kerkenraad en gemeente met homoseksuele jongeren. Jongeren die bij zichzelf ontdekken dat ze homoseksuele gevoelens hebben, ervaren vaak geen ruimte om daarover in de gemeente te praten. De handreiking is te bestellen via de webshop van de HGJB: www.hgjb.kameel.nl/producten/hgjb/gezin-en-geloofsopvoeding/handreiking-voor-gesprek-met-homoseksuele-jongeren:HGJB048

Ook biedt de HGJB tiener- en jongerenprogramma’s aan voor het gesprek over homoseksualiteit: Je zult maar homo zijn. De methodes en het werkmateriaal zijn op te vragen via www.hgjb.nl.

Gespreksmateriaal – Handreiking voor pastorale zorg voor homoseksuele gemeenteleden

Het Praktijkcentrum voor de kerken (GKv) heeft een uitgebreide handreiking voor pastorale zorg voor homoseksuele gemeenteleden ontwikkeld met adviezen voor gesprekshouding en -aanpak en veelverwijzingen naar andere studies.

Het Praktijkcentrum  heeft binnen IK wil jou, een catechesemethode over identiteit en seksualiteit, een module over homoseksualiteit ontwikkeld: ANDERS. Homo en nu? De uitgave is te bestellen via info@praktijkcentrum.org. Zie ook www.praktijkcentrum.org