↑ Terug naar (Les)materialen

Audio en video

downloads:

Audio/Video – Documentaire op dvd – Bijbelse ruimte voor samenwonende stellen?

In de documentaire komt Aafke Hagens aan het woord, die elf jaar een lesbische relatie heeft. Deze relatie was de inzet van een kerkelijke procedure, die begon in haar woonplaats Almelo en eindigde bij de GKV-Synode Zwolle-Zuid 2008. Afwijzing van het samenwonen van homostellen door de synode vorig jaar maakt dat ,’ik me een uitgeprocedeerde asielzoeker voel’ en dat ’ik bijna vogelvrij ben binnen de kerken’, zegt ze op de dvd. Hagens is na een lange worsteling tot de slotsom gekomen dat God haar lesbische relatie goedkeurt. In de documentaire verwijst ze impliciet naar het feit dat zij en haar partner een belofte van seksuele onthouding hebben afgelegd. In de documentaire komen verder de ouders van Hagens, een homo die geen relatie heeft, synodevoorzitter ds. Arie de Snoo en hoogleraar Ad de Bruijne aan het woord. dvd nr. 112: te bestellen per email bij info@luisterpost.nl of telefonisch op 038 4270448. Prijs € 10,- per dvd, exclusief verzendkosten.

Audio/Video – Documentaire op dvd – Uit de schaduw

In de EO-documentaire ‘Uit de schaduw’ volgen Mirjam van der Vegt en Olaf Koelewijn drie christen-homo’s in hun worsteling met geloof en kerk. Alledrie geloven ze in God en zijn ze meelevend lid van een kerk. Toch maken ze in hun leven heel verschillende keuze’s. De documentaire is niet bedoeld om een discussie te stimuleren over wat wel en niet mag, maar is bedoeld om te luisteren naar de mensen om wie het in dergelijke discussies gaat. Klaas Hoorn komt er al jong achter dat hij homoseksuele gevoelens heeft. Hij besluit die gevoelens weg te stoppen, want zoiets kan gewoon niet in het zwaar christelijke Urk waar hij op dat moment woont. Hij trouwt met een vrouw zonder haar iets te vertellen van zijn homoseksuele geaardheid. Maar na de geboorte van hun eerste kind kan hij het niet meer voor zich houden. Een turbulente periode breekt aan. Herman van Wijngaarden ontdekt rond zijn puberteit zijn homoseksuele gevoelens. Vijftien jaar spreekt hij er met niemand over. Herman gelooft dat God niet wil dat hij een relatie aangaat en komt daar uiteindelijk ook mee naar buiten. Maar dat wil niet zeggen dat zijn gevoelens er niet meer zijn. Dirk-Jan gaat na een paar moeizame jaren van eenzaamheid in therapie om zijn homoseksuele gevoelens een plaats te geven. Als hij tijdens een evangelisatieproject het Duitse meisje Dani ontmoet, groeien er heel langzaam gevoelens waarvan hij nooit had gedacht dat die er bij hem bestonden. Gelijktijdig met de documentaire verscheen het boek ‘Uit de Schaduw’. Daarin komen naast Klaas, Herman en Dirk-Jan een aantal andere homoseksuele mannen en vrouwen aan het woord. De dvd ‘Uit de Schaduw’ is te bestellen voor € 14,95 en het boek ‘Uit de Schaduw’ voor € 8,90. Zie www.eo.nl/shop.